Browserproblemen

MijnKNLTB en ServIT zijn te gebruiken via een webbrowser. Omdat niet alle browsers hetzelfde werken kan dit problemen opleveren. Hieronder vind je de meest voorkomende problemen met oplossingen.

Windows 10

Als Windows 10 is geïnstalleerd op je computer, is Microsoft Edge de nieuwe standaardbrowser (icoon lijkt op die van Internet Explorer).

 

Als je Microsoft Edge gebruikt met ServIT, krijg je onderstaand scherm:

Gebruik daarom Internet Explorer. Deze is beschikbaar in het nieuwe startmenu van Windows 10, maar lastig te vinden. Typ in het zoekvenster linksonder het trefwoord Internet en je vindt de bureaublad-app Internet Explorer. Start deze met de compabiliteitsmode (zie onderstaande uitleg) op en ServIT werkt weer.

Compatibiliteit

Sommige gebruikers van MijnKNLTB kunnen de volgende melding zien:
Compabiliteit

Als je deze melding ziet, dan werk je:

  1.  met Internet Explorer, maar staat de compabiliteitsmodus niet aan
  2. 2. of met Firefox of Chrome. Gebruik liever Internet Explorer: http://windows.microsoft.com/nl-nl/internet-explorer/download-ie

Oplossing Internet Explorer 11 op Windows 7:

  1. Ga naar www.mijnknltb.nl maar log nog niet in! 
  2. Klik op Alt-toets (links naast spatiebalk op toetsenbord)
  3. Klik op Extra (helemaal bovenin beeld)
  4. Klik op compatibiliteitsweergave (moet een vinkje voor komen te staan)
  5. Log in met bondsnummer en wachtwoord
  6. Dan zou alles weer goed moeten werken

Oplossing Internet Explorer 11 op Windows 8:

  1. Open het bureaublad en tik of klik op het pictogram Internet Explorer op de taakbalk. 
  2. Tik of klik op de knop Extra en tik of klik vervolgens op Instellingen voor compatibiliteitsweergave.
  3. Typ onder Deze website toevoegen de URL van de website die u aan de lijst wilt toevoegen en tik of klik vervolgens op Toevoegen.

Het is aan te raden pop-ups toe te staan of bij de pop-upblokkering instellingen www.mijnknltb.nl toe te voegen. Dit gaat als volgt:

  1. U kunt Internet Explorer als volgt openen: klik op de knop Start en klik vervolgens op Internet Explorer.
  2. Klik op de knop Extra, klik op Pop-upblokkering en klik op Instellingen voor Pop-upblokkering.
  3. Typ in het vak Adres van website waarvan pop-ups worden toegestaan www.mijnknltb.nl en klik vervolgens op Toevoegen.

Als MijnKNLTB nog problemen geeft, voeg dan servit.mijnknltb.nl én mijnknltb.nl toe aan de vertrouwde websites. Dit gaat als volgt:

  1. Open Internet Explorer door te klikken op de knop Start. Typ Internet Explorer in het vak Zoeken en klik vervolgens in de lijst met resultaten op Internet Explorer.
  2. Ga naar de website die u aan een bepaalde beveiligingszone wilt toevoegen.
  3. Klik op de knop Extra en klik vervolgens op Internetopties.
  4. Klik op de tab Beveiliging en klik op een beveiligingszone (Lokaal intranet, Vertrouwde websites of Websites met beperkte toegang).
  5. Klik op Websites.
  6. Klik op Geavanceerd als u bij stap 4 op Lokaal intranet hebt geklikt.
  7. De website wordt nu weergegeven in het veld Deze website aan de zone toevoegen. Klik op Toevoegen.

Als de website geen beveiligde website is (HTTPS), schakelt u het selectievakje Serververificatie (https:) voor alle websites in deze zone vereist uit.

  1. Klik op Sluiten en vervolgens op OK (of klik twee keer op OK als u bij stap 4 op Lokaal intranet hebt geklikt).

Weergave menu MijnKNLTB op een Mac

Met Safari op een Mac OS X computer kun je problemen ervaren met de menu's in MijnKNLTB.
De menu's werken niet met de moderne browsers. Je dient de browser in te stellen op Internet Explorer versie 9 of ouder. Ook met de nieuwste Safari op Mac OS X is dat eenvoudig mogelijk, zie onderstaande instructie.

1. Ga naar de voorkeuren van Safari en zet "Toon Ontwikkel-menu in menubalk" aan:

2. Stel in het ontwikkelmenu de Gebruikersagent in op Internet Explorer 9.0:

3. Daarna zijn de MijnKNLTB-menu's gewoon beschikbaar:

Browser ondersteuning MijnKNLTB en ServIT

MijnKNLTB en ServIT zijn te gebruiken via een webbrowser. Omdat niet alle browsers hetzelfde werken, hebben we een overzicht gemaakt van de mogelijkheden per browser. Ook is aangegeven als er extra handelingen nodig zijn om MijnKNLTB en ServIT goed te gebruiken.

Voor MijnKNLTB en ServIT kan je gebruik maken van Internet Explorer (aanbevolen), Firefox, Chrome of Safari.
Chrome: werkt, maar er zijn wel enkele weergave issues bekend.
Internet Explorer: te gebruiken met versie 7 t/m 9, vanaf 10 alleen te gebruiken in compatibiliteitsmodus. Voordat u inlogt op www.mijnknltb.nl, dient u de compabiliteitsmodus aan te zetten. Kijk voor meer informatie op http://windows.microsoft.com/nl-nl/internet-explorer/use-compatibility-view#ie=ie-11
Firefox: te gebruiken vanaf versie 3.x 

Let op

MijnKNLTB werkt wel met Safari, ServIT niet. ServIT werkt ook niet op een Mac, omdat op een Mac een aantal Internet Explorer componenten ontbreekt. Om met ServIT te kunnen werken in Chrome en Firefox moeten zogeheten Internet Explorer plugins (of tabs) geïnstalleerd worden. Deze zijn te vinden op:
Chrome: https://chrome.google.com/webstore/detail/ie-tab/hehijbfgiekmjfkfjpbkbammjbdenadd Firefox: https://addons.mozilla.org/nl/firefox/addon/ie-tab-plus/?src=search