Voedingstips: zo begin je goed aan je wedstrijd!

Jezelf optimaal voorbereiden op een wedstrijd, hoe doe je dat? Elke tennisspeler heeft daar zijn eigen manier voor. Vooral op het gebied van voeding hebben veel topsporters hun eigen filosofie. Voeding is van essentieel belang, dus zijn tips over wat wel of juist niet goed is om te eten voor een belangrijke wedstrijd erg nuttig. Kiki Bertens geeft ons een inkijkje in haar voedingspatroon rondom wedstrijden. 

“Als ik ’s ochtends ben opgestaan, zorg ik er eerst voor dat ik goed ontbijt. Voor mij is dat vaak brood met ei en daarnaast havermoutpap met wat fruit erin. Voorheen nam ik nog weleens yoghurt, maar uit testen is gekomen dat mijn buik niet goed reageert op bepaalde melkproducten. Dus dat eet ik niet meer. Na het ontbijt doe ik een warming-up. Als ik bijvoorbeeld om elf uur moet spelen, doe ik de warming-up van half tien tot tien. Daarna eet ik nog gauw even wat kleins voordat ik de baan op moet.”

Twee uur van tevoren stevig eten

Bertens let goed op haar voeding. De nummer vier van de wereld weet dat een goede conditie begint bij een goed gewicht. Vette happen uit de kantine zijn dus niet aan de orde. “Dan word je zwaarder en voel je je minder fit op de baan. Zo werkt het nou eenmaal.”

Maar wat en hoe laat eet Bertens wanneer ze een wedstrijd moet spelen? “Als het kan, probeer ik twee uur van tevoren een stevige maaltijd te eten. Vaak is dat pasta of rijst met kip, daar ben ik inmiddels aan gewend. Na zo’n maaltijd heb ik genoeg energie voor de partij en zal ik tijdens de wedstrijd geen last van een lege maag krijgen. Wat je absoluut niet moet eten voor je wedstrijd zijn dingen die voor jou zwaar op de maag vallen. Dan komt het de hele wedstrijd omhoog. Gelukkig heb ik dat niet zo vaak meegemaakt. Op een gegeven moment weet je wel wat voor jou het beste werkt. Eten doe ik bijna nooit tijdens een wedstrijd, omdat ik van tevoren al genoeg heb gehad.”

Bij elke wissel een paar slokken water

Tot een uur of twaalf ’s middags doet Kiki het slechts met ontbijt. “Maar dan wel een uitgebreid ontbijt. En meestal eet ik dan vóór de wedstrijd nog een banaan of een energiereep. Als ik toch merk dat ik laag zit in m’n energie, neem ik een sportdrankje tijdens de wedstrijd om het aan te vullen. Drinken is natuurlijk ook erg belangrijk. Bij elke wissel drink ik sowieso een paar slokken water, dat heeft je lichaam nodig. Als je een half uur niks drinkt, raak je vermoeid en kan kramp toe gaan slaan. Dat moet je absoluut voorkomen! Vooral in de warme landen moet je je vocht echt blijven aanvullen.”

Na de wedstrijd

Afhankelijk van de totale speeltijd en de zwaarte van de wedstrijd bepaalt Bertens wat ze na haar wedstrijd eet en drinkt. Normaal gesproken neemt ze binnen een half uur na haar partij een herstelshake. Na het stretchen en douchen is het belangrijk om een stevige maaltijd te eten, vertelt Kiki. “Dan herstelt je lichaam sneller voor de volgende dag. Wat ik het liefst eet? Vaak bestaat de keuze uit pasta, rijst of salade. Ik vind het fijn om dit af te wisselen.”

Gouden tips

Voor alle tennissers die toernooien spelen heeft Bertens een paar belangrijke tips. “Zorg ervoor dat je vóór je wedstrijd goed en gezond gegeten hebt, zodat je voldoende energie hebt op de baan. Een stevig ontbijt is echt heel belangrijk. Pak bovendien je rust en ga op tijd slapen. Voeding en rust zijn twee hele belangrijke elementen, en verder is het gewoon veel trainen en hard werken!”