Nederland Tennisland. Iedereen doet mee.

Nederlanders zijn tennisfanaten, vele fans zitten aan de TV gekluisterd tijdens Roland Garros en Wimbledon. Meer dan 1 miljoen mensen slaan zelf regelmatig een balletje, waarvan er bijna 560.000 lid zijn van een KNLTB-tennisvereniging. Daarmee is tennis de tweede georganiseerde sport van ons land.

Dat tennis zo populair is komt door veel mooie aspecten; tennis is gezellig, je speelt waar en wanneer jij wilt, het biedt voldoende uitdaging en is de gezondste sport blijkt uit onderzoek. Bovenal is tennis een sport die je je hele leven lang kunt doen.

Door zijn omvang en de brede afspiegeling van de samenleving kan tennis als geen andere sport mensen verbinden en verenigen, ongeacht hun leeftijd, afkomst en geslacht. Tennis is er voor iedereen. Ook door het karakter en de cultuur van de sport, verbindt tennis. Hoe hard het er op de baan ook aan toe kan gaan, na afloop is de sport een toonbeeld van sportiviteit. Een hand na de wedstrijd en een drankje drinken met je tegenstander, dat is bij tennis heel normaal.

We tennissen niet alleen op de vereniging, maar ook op openbare banen, op het strand, op straat, op school en op vakantie. Tennissen kan je overal, iedereen kan meedoen. Tennissen hoort er gewoon bij in Nederland. Straks staat er bij elke Nederlander thuis een racket in de gang. Een ultiem doel. En daar houden we van in de sport.

Promotie 

Ambassadeurs Kiki Bertens en Robin Haase gaven het officiële startsein voor de nieuwe merkpositionering van de KNLTB voor tennis, ‘Nederland Tennisland. Iedereen doet mee.’ Met de symbolische actie met tenniskrijt en een muur laten ze zien hoe makkelijk en snel je overal kan tennissen. 

De KNLTB wil tennis beter op de kaart zetten. Tennis is groot in Nederland en dat moeten we meer laten zien. Zodat méér mensen méér gaan tennissen. We willen verschillende doelgroepen aanspreken. Met een betere positionering van Tennis willen we beleving en aandacht voor tennis vergroten, waarvan de KNLTB en de verenigingen gaan profiteren.

De nieuwe merkpositionering van tennis ‘Nederland Tennisland. Iedereen doet mee.’ sluit aan bij de missie van de KNLTB om meer mensen meer te laten tennissen. Ze wil de betekenis van tennis voor de samenleving vergroten; mensen in beweging brengen en houden om ze fitter en gezonder te maken. En om mensen te verenigingen, ongeacht hun leeftijd, afkomst, geslacht, met en zonder beperking. Deze positionering geeft meer richting aan onze dagelijkse marketing en communicatie activiteiten.

Samen met verenigingen zullen we initiatieven op zetten om tennissen nog laagdrempeliger te maken, waardoor meer mensen gaan en blijven tennissen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan nieuwe competitie- en toernooiformats, lidmaatschapsvormen, apps en ICT-toepassingen. We gaan tennis ‘makkelijker’ maken, zodat echt iedereen mee kan doen.

De komende periode zal ‘Nederland Tennisland. Iedereen doet mee.’ in diverse communicatie uitingen worden meegenomen. Ook ontvangen verenigingen materialen om het verhaal te verspreiden en mensen te motiveren te gaan tennissen en te blijven tennissen. Tijdens de workshops Communicatie die dit najaar plaatsvinden zal de communicatieboodschap en hoe verenigingen dit kunnen toepassen ook besproken worden.