Medewerker in Beeld: Monika van Team Marketing

De missie van de KNLTB is om zoveel mogelijk mensen van alle leeftijden, met of zonder beperkingen, te laten tennissen en ervoor te zorgen dat ze dit ook blijven doen. Om het aanbod van producten en diensten van de KNLTB zo goed mogelijk te laten aansluiten bij de wensen van haar leden en verenigingen is het van belang dat ze goed weet wat er leeft en speelt in het veld. Hiervoor is onderzoek een belangrijk middel. Het geeft de KNLTB de mogelijkheid om fact-based beslissingen te nemen, haar aanbod verder te ontwikkelen en te blijven innoveren. Monika Wies, Marketing Intelligence Adviseur in Team Marketing, staat aan de basis van alle onderzoeken die de KNLTB uitvoert. Maar welke werkzaamheden komen er bij deze functie kijken en hoe ervaart zij het werken bij de KNLTB?

Foto: Monika Wies bij Wimbledon.

Even voorstellen:

Samen met vijf andere collega’s vormt Monika Team Marketing. Haar affiniteit met tennis begon al op haar 5e toen ze voor het eerst op de tennisbaan van T.C. TOEG in Rotterdam stond. “Als klein meisje kwam ik nog niet boven het net uit, maar dat mocht de pret niet drukken. Samen met mijn ouders en zus hebben we heel wat uurtjes op de tennisbaan gespendeerd. En ook nu, na 24 jaar, doe ik dat nog steeds met heel veel plezier” vertelt Monika. Hoewel ze inmiddels is overgestapt naar een andere tennisvereniging: OLTC in Oegstgeest, is haar trainingsmaatje hetzelfde gebleven, namelijk haar zus. Samen spelen ze competitie en dubbelen ze veel toernooien samen. “Ik vind het zo mooi en bijzonder dat we dat al zo lang samen kunnen doen!’”

Op welke afdeling werk je en waar is jouw afdeling verantwoordelijk voor?

De missie van de KNLTB is: ‘zoveel mogelijk mensen van alle leeftijden, met of zonder beperkingen, laten tennissen en ervoor zorgen dat zij dit blijven doen.’ Marketing speelt een belangrijke rol in het realiseren van deze missie. De afdeling is continu bezig om het aanbod voor elke tennisliefhebber zo aantrekkelijk en passend mogelijk te maken. Om hier goed op in te kunnen spelen is informatie over de wensen en behoeften van tennissers nodig. “Daarom doet de KNLTB voortdurend onderzoek en daar is voor mij als Marketing Intelligence Adviseur een grote rol weggelegd” legt Monika uit. “Zo heeft de KNLTB een Ledenpanel waarbij leden zo’n 4 tot 12 keer per jaar worden uitgenodigd om deel te nemen aan onderzoeken. Met de uitkomsten van deze onderzoeken kan ik dan vervolgens aan de slag”

Wat komt er precies bij de functie Marketing Intelligence Adviseur kijken?

“Als Marketing Intelligence Adviseur ben ik verantwoordelijk voor al het onderzoek dat door de KNLTB gedaan wordt. In 2019 waren dit maar liefst 43 onderzoeken! Ik zet de onderzoeken op, analyseer de resultaten en zet de belangrijkste inzichten, samen met mijn Marketing collega’s, om in acties, zodat we blijven ontwikkelen en innoveren.” vat Monika samen als we haar naar de inhoud van haar functie vragen. Beslissingen worden door de KNLTB dan ook uitsluitend gemaakt op grond van onderzoek. De onderzoeksonderwerpen en de doelgroepen die daarvoor benaderd worden zijn divers. Van junioren tot aan senioren, van prestatieve spelers tot aan recreatieve spelers. “Naast de verschillende afdelingen binnen de KNLTB, heb ik – indirect – dus ook veel contact met de tennisser zelf. Elk onderzoek is het de vraag of eruit komt wat we hadden verwacht of worden we verrast met de resultaten? En stiekem is dat laatste, al helemaal als onderzoeker, natuurlijk super gaaf.”

Hoe is het om bij de KNLTB te werken?

Inmiddels is Monika zo’n anderhalf jaar werkzaam bij de tennisbond. “Nog niet eerder had ik de mogelijkheid om mijn passie voor tennis te combineren met mijn werk. En dat bevalt heel goed! De KNLTB bestaat uit een hardwerkende groep collega’s, allemaal met hetzelfde doel voor ogen én dezelfde passie. Er heerst een open en informele werksfeer én er bestaat een cultuur waarbij we elkaar ook regelmatig buiten werk om zien. Hoewel we ook samen op de tennisbaan staan, is dat uiteraard niet het enige wat we leuk vinden om te doen. Regelmatig iets samen drinken, een hapje eten en niet te vergeten als kers op de taart: de legendarische jaarlijkse skitrip!”