De vier grootste partijen in Nederlands tennis, KNLTB, ABN AMRO Open, Libéma Open en Ziggo Sport, slaan de handen ineen in een unieke samenwerking, onder de noemer 365 dagen tennis. Gezamenlijk bieden zij de kans om dé partner van Nederlands tweede grootste georganiseerde sport te worden. Een unieke aanpak, die in sponsorland nog niet eerder is vertoond. Sponsorreport sprak met de initiatiefnemers van dit plan, waarvoor momenteel de eerste gesprekken met potentiële partners worden gevoerd.
Met de KNLTB als een na grootste sportbond, de gerenommeerde evenementen ABN AMRO Open en Libéma Open en Ziggo Sport als de tenniszender kan gesteld worden dat de powerhouses van tennis in Nederland elkaar gevonden hebben. “We werken al heel lang op verschillende manieren heel goed samen, het idee bestond al langer, maar toch was het uiteindelijk een zetje van SportVibes waardoor het idee een concreet plan werd. Zij kennen de vier partijen zeer goed en herkenden de kracht van een gezamenlijke propositie.”, aldus Pascal Kamp, verantwoordelijk voor Marketing en Partnerships bij de KNLTB.
In Nederland spelen jaarlijks rond een miljoen mensen tennis. Opvallend daarbij is dat alle leeftijden de weg naar de tennisbaan weten te vinden, al dan niet in club- of competitieverband. Tennis is dan ook een sport die tot op hoge leeftijd beoefend wordt. Veel van de actieve spelers worden bereikt met de digitale middelen van de bond, maar ook niet-spelers voelen zich aangetrokken tot de sport. Iconen als Jannik Sinner en Carlos Alcaraz spreken tot de verbeelding. De laatste twee winnaars van het ABN AMRO Open hebben de belangstelling voor tennis ook in Nederland tot grote hoogte gebracht.
“Ieder voor zich hebben we natuurlijk al hele mooie sponsors aan ons verbonden, zowel nationale als internationale grote spelers. Maar waar we nog ruimte voor zien is een partner die de sport als geheel en op alle niveaus omarmt. Die mogelijkheid willen we met elkaar bieden. Zichtbaarheid, activatie, hospitality en grass roots.”, vult Jolanda Jansen, CEO Rotterdam Ahoy en organisator van het ABN AMRO Open, aan.
De beide toernooien trekken veel publiek. In Rotterdam werd dit jaar een bezoekersrecord geboekt van 142.000 bezoekers. Samen trekken ze meer dan 200.000 mensen op jaarbasis. Zowel tennisfans als het bedrijfsleven weten de weg naar de evenementen te vinden. Het complete dagje uit dat wordt geboden, variërend van eten bij sterrenchefs tot clinics, wordt hoog gewaardeerd.
Marcel Hunze, toernooidirecteur Libéma Open: “Iedere partner heeft zijn specifieke kracht. Ahoy biedt toptennis en unieke beleving in de winter. Wij zijn het grote zomerfeest. Het ABN AMRO Open combineert wheelchairtennis en regulier toptennis. Wij hebben de mannen van de ATP samen met de vrouwen van de WTA. De KNLTB heeft alle tennissers van Nederland, prof en amateur, jong en oud. Ziggo Sport bereikt alle tennis- en sportfans.”
Gelijke kansen kenmerken de tennissport. Gezamenlijke toernooien voor mannen en vrouwen zoals in Den Bosch en gelijk prijzengeld bij de Grand Slams zijn gebruikelijk. Net als de combinatie met rolstoeltennis in Rotterdam, waar de supersterren van de ATP de faciliteiten delen met de beste rolstoeltennissers van de wereld.
Edgar Kuipers, marketing manager Ziggo Sport: “De Nederlandse toernooien zijn ook voor ons als zender samen met Wimbledon de jaarlijkse hoogtepunten. Maar we zien dat de tennissport met de nieuwe sterren Jannik Sinner en Carlos Alcaraz als geheel in de lift zit. De kijkcijfers en het digitale bereik van de ATP toernooien die we uitzenden, maar ook de ATP Finals en Wimbledon maken dit duidelijk. Dat we goede aansprekende Nederlandse spelers hebben helpt daar ook enorm bij. Maar liefst vijf spelers in de mondiale top-100 zorgen ervoor dat fans het hele jaar geïnteresseerd zijn.” Ziggo Sport is de tenniszender van Nederland, met de uitzendrechten van alle ATP 1000, 500, 250 toernooien, Davis Cup, Billie Jean King Cup, Wimbledon, ATP Finals en de Nederlandse toernooien. Binnen het sponsorship horen bijvoorbeeld gemiddeld 10 tot 12 billboards per dag en meerdere commercials.
De Nederlandse toernooien worden niet alleen in eigen land uitgezonden, maar zijn via TV wereldwijd te volgen in 198 landen. Ze behoren daarmee tot de Nederlandse evenementen met de grootste internationale exposure. Zichtbaarheid is er daarmee ook internationaal door middel van boarding en entertainment bij alle belangrijke tennismomenten op Nederlandse bodem: Libéma Open, ABN AMRO Open de Davis Cup en Billie Jean King Cup. Ook is er ruime digitale zichtbaarheid bij o.a. Play of the Day videos. Het ABN AMRO Open alleen bereikt 100 miljoen mensen via TV en Online.
Dimitri Bonthuis, die namens SportVibes het zoeken naar de partner begeleidt: “Deze samenwerking biedt echt een unieke kans. Het hele jaar door is er de mogelijkheid om het merk en de merkwaarden onder de aandacht van honderdduizenden actieve tennisspelers en fans te brengen. En dan meermaals per jaar geweldige activatiemogelijkheden op twee drukbezochte evenementen. Het partnership kan werkelijk alle wensen die een bedrijf bij sponsoring kan hebben vervullen.”

