De Voorjaarscompetitie komt eraan: met deze tips ben je je tegenstander de baas

Het wordt zonniger, de temperatuur loopt op en over een paar weken begint de KNLTB Voorjaarscompetitie alweer. Hoe sta jij straks fit op de baan en met welke slagen ga jij je tegenstanders verrassen? Met welke tussendoortjes krijg je snelle energie voor de beslissende set? We zetten een aantal tips voor je op een rij, zodat je goed voorbereid het gravel, kunstgras of smashcourt opstapt.

Allereerst doe je goede zaken als je de afgelopen tijd ‘gewoon’ lekker hebt doorgetennist. In de hal of op een van de vele buitenbanen, waar nu al druk wordt gespeeld. Wie een paar keer per week de baan opgaat, is het beste voorbereid. Zo zijn je benen, armen, schouders en de rest van je lichaam gewend aan een aantal uur tennis.

Vaak tennissen

Bij de competitie speel je minstens één wedstrijd, maar vaak zelfs twee of drie potjes op een dag. Een belasting voor je lichaam, maar wie al wat uren tennis in de benen heeft zitten, heeft de kleinste kans op blessures. Sta je nu nog maar een uurtje per week op de baan? Doe jezelf een lol en breid dat snel uit naar twee of drie keer. Kies daarbij voor de ondergrond waarop je ook competitie speelt, als dat tenminste mogelijk is.

Wat ook slim is: de komende weken alvast je algehele fitnessniveau verbeteren. Hoe je dat doet? Bijvoorbeeld door te gaan wandelen (wel goed doorstappen), hardlopen, fitnessen of er een andere sport bij te doen. Wie ook voetbalt, bouwt een goede conditie op. Maar je kan ook denken aan padel, een dynamische en dus goede voorbereiding op het tennisseizoen.

Rackets 

Wat is een tennisser zonder een goed racket? Check daarom de bespanning van je rackets. Is die nog goed of kan je wel een nieuwe snaar gebruiken? Vind je het lastig te bepalen of je bespanning nog goed is? Hou dan deze vuistregel aan: één keer per week tennissen is minimaal eenmaal per seizoen een nieuwe snaar, bij twee keer per week spelen is het tweemaal per seizoen, enzovoorts.

Nu we het toch over rackets hebben: neem er altijd minimaal twee mee naar de competitie. Anders ben je mooi in de aap gelogeerd als je je bespanning stuk slaat.

Schoenen 

Controleer ook je schoenen. Is de buitenzool passend bij het baanoppervlak en hebben de zolen nog voldoende schokdemping? Voor meer informatie over het kiezen van de juiste schoen, lees je hier meer.

Dan de inwendige mens. Het is goed om in de gaten te houden dat er minimaal twee uur zit tussen je laatste volledige maaltijd en de wedstrijd. En: hoe dichterbij de wedstrijd, hoe kleiner en lichter de maaltijd.

Tussendoortjes voor snelle energie

Ontbijt en een bidon met water alleen zijn niet voldoende als je meerdere wedstrijden op een dag moet spelen! Neem daarom ook tussendoortjes voor snelle energie. Denk aan isotone sportdrank, een (sport)energiereep, licht verteerbare biscuitjes, fruit, krentenbol, een boterham met zoet beleg, ontbijtkoek of een eierkoek.

Kortom, zorg dat je je goed voorbereid op het nieuwe tennisseizoen. Immers, een goed begin is het halve werk! Veel succes en plezier.