Bloedarmoede

Bloedarmoede is een veel voorkomende aandoening. Vooral onder vrouwen. Lastig, want het komt je sportprestaties niet ten goede. Gelukkig is bloedarmoede goed te genezen en meestal ook goed te voorkomen. Een gezonde voeding met veel ijzerrijke producten speelt daarbij een essentiële rol.

Wat is het?

Bloedarmoede (of: anemie) wil zeggen dat er te weinig rode bloedcellen in het bloed zitten of dat de rode bloedcellen te weinig hemoglobine (Hb) bevatten. Hemoglobine is een ijzerhoudend eiwit en zorgt ervoor dat zuurstof uit de longen gebonden en vervoerd kan worden. Bij een tekort aan rode bloedcellen of hemoglobine krijgt het lichaam onvoldoende zuurstof. Zo’n zuurstoftekort merk je vooral bij inspannende activiteiten. Tennissen bijvoorbeeld! De bekendste soort bloedarmoede is ijzergebreksanemie. Deze vorm van bloedarmoede komt vaker voor bij vrouwen dan mannen.

Wat zijn de symptomen?

De eerste symptomen van bloedarmoede blijven vaak onopgemerkt, maar naarmate de aandoening ernstiger wordt, verergeren de klachten. Mogelijke klachten zijn: 

1. Vermoeidheid
2. Duizeligheid
3. Bleke huid
4. Bleke nagelbedden en binnenkant van de ogen
5. Versnelde hartslag 

Waardoor komt het?

IJzergebreksanemie kan verschillende oorzaken hebben. In afnemende volgorde van belangrijkheid zijn dat:
1. Bloedverlies tijdens de menstruatie.
2. IJzerarm voedingspatroon.
3. Slechte ijzeropname in de darmen.
4. IJzerverlies tijdens het sporten (met zweten).
5. Tekort aan foliumzuur.
6. Tekort aan vitamine B12.
7. Als bijverschijnsel bij een chronische ziekte of infectie. 

Belangrijkste advies: ga naar de huisarts

Vermoed je dat je bloedarmoede hebt, laat je bloed dan onderzoeken bij de huisarts. Bij een geconstateerd ijzertekort bestaat de behandeling uit een beperking van eventueel bloedverlies, aanpassing van het eetpatroon en tijdelijke ijzersuppletie. 

Tips om bloedarmoede te voorkomen

1. Zorg dat je voeding voldoende ijzerrijke producten bevat (rood, mager vlees, vis, gevogelte, eieren, peulvruchten, aardappelen en rijst bijvoorbeeld).
2. Neem een glas sinaasappelsap bij je ontbijt: vitamine C bevordert de opname van ijzer uit je voeding.
3. Drink geen koffie of thee bij de maaltijden: dat belemmert de opname van ijzer.
4. Neem extra ijzerrijke producten als je vegetarisch bent (gedroogde vruchten, bonen, erwten, tofu, spinazie, kool, boerenkool en appelstroop bijvoorbeeld).
5. Gebruik hooggedoseerde ijzersupplementen niet zonder advies van een arts. Een overdosis ijzer kan schadelijk zijn voor de gezondheid.