Kramp

Het kan pijnlijk zijn, maar is niet ernstig: kramp. Tijdens het sporten, net na het sporten of ’s avonds in bed kunnen spieren verkrampen. We weten nog niet precies hoe dat komt, maar er zijn wel wat tips om kramp te voorkomen. Bovendien lees je hier hoe je het beste kunt handelen bij kramp.

Wat is het?

Bij kramp trekken een of meerdere spieren volledig tegen je wil in (onwillekeurig) samen. Meestal treedt kramp op in spieren die je veel gebruikt of net hebt gebruikt. Bij tennissers zijn dat vaak de kuit- en bovenbeenspieren. 

Wat zijn de symptomen?

Een verkrampte spier voelt hard en gespannen en is zeer pijnlijk. Bewegen gaat moeilijk. Er zijn geen bloeduitstortingen te zien. Soms schieten meerdere spieren tegelijk of na elkaar in de kramp.

Waardoor komt het?

Kramp wordt veroorzaakt door elektrische instabiliteit van het spiervezelmembraan (sarcolemma). Daardoor kan de spier niet meer ontspannen. Hoe die elektrische instabiliteit ontstaat, weten we niet exact, maar er lijken drie belangrijke oorzaken te zijn:

1. Overmatig vochtverlies: wil je kramp voorkomen, dan in elk geval voldoende. Liefst niet alleen water maar een drank die ook zouten bevat, zoals een sportdrank of water met wat zout en suiker (al dan niet in de vorm van oral rehydration salt (ORS), dat verkrijgbaar is bij de drogist).
2. Overmatig zoutverlies. Zout (natrium) gaat verloren met het zweet. Het advies is om het zoutverlies te beperken. Verlies van kalium, magnesium of calcium speelt, in tegenstelling tot wat weleens wordt gedacht, geen rol van betekenis.
3. Hoge spierspanning en vermoeidheid.

Belangrijkste advies: SAR-methode

SAR staat voor: Schudden, Aanspannen, Rekken. Bij kramp doe je achtereenvolgens het volgende:
1. Begin met het losschudden en licht masseren van de spier.
2. Span daarna de tegenoverliggende spier aan. Bij kramp in de kuit betekent dat bijvoorbeeld dat je de spieren aan de voorkant van het onderbeen aanspant door de tenen omhoog te brengen.
3. Helpt dit onvoldoende, rek de verkrampte spier dan voorzichtig (niet verend!).

Tips om herhaling te voorkomen

1. Drink voldoende.
2. Neem bij een lange wedstrijd, bij meerdere wedstrijden op een dag en bij heet weer voor een drank waaraan zout is toegevoegd.