Vrouwen

Vrouwen en mannen verschillen. Sommige verschillen zijn goed te zien, andere zijn minder opvallend. Hoe je echter ook wendt of keert, veel van de bestaande verschillen hebben consequenties voor hun sportprestaties en blessurerisico’s.

Mannen zijn gemiddeld langer dan vrouwen, hebben een lager vetpercentage en zijn sterker (vooral in hun bovenlichaam). Daardoor kunnen ze harder slaan, sneller rennen, beter verre ballen halen en met grotere snelheid serveren. Dat de tennissport gescheiden competities kent voor mannen en vrouwen is dan ook niet zonder reden. 

Blessureprofiel

Mannen en vrouwen lopen ongeveer evenveel risico op een blessure, maar er zijn toch kleine verschillen in de aard van de blessures. Vrouwen krijgen vaker last van blessures aan heupen en onderbenen, en mannen vaker van blessures aan bovenbenen en romp. Andere blessures en aandoeningen die vaker bij vrouwen voorkomen bespreken we hieronder. 

Polsblessure (tendinopathie)

Vooral jonge meisjes van twaalf tot zeventien jaar zijn gevoelig voor deze blessure. Hun polsen zijn vaak soepel, maar nog niet erg sterk. Daardoor kunnen deze meisjes hun polsen soms nog niet voldoende stabiliseren. 

Pijn achter en rond de knieschijf

Deze blessure komt bij vrouwen en meisjes twee keer zo vaak voor als bij mannen en jongens. Dat verschil heeft vooal te maken met het wat bredere bekken van vrouwen. Hierdoor worden de knieën meer in een X-stand gedwongen, waarde knieschijf bij het strekken van het been wat meer naar buiten wordt getrokken en minder mooi spoort. 

Stressfractuur

De stressfractuur (vermoeidheidsbreuk) is een veelvoorkomende overbelastingsblessure bij meisjes en vrouwen. Bij tennissers treden stressfracturen het vaakst op in de scheenbenen, kuitbenen en voeten. Als vrouw loop je een verhoogd risico op stressfracturen:
1. Kort na de groeispurt.
2. Bij langdurig uitblijven van de menstruatie.
3. Na de menopauze.
Daardoor kan de botdichtheid namelijk afnemen. Meer informatie over een lage botdichtheid (osteoporose) vind je hier

Voetblessure

Vrouwen lopen een groter risico op voet- en teenproblemen doordat ze vaker ‘typisch’ vrouwenschoeisel dragen. Comfortabele schoenen zijn niet alleen op de tennisbaan, maar ook daarbuiten aan te bevelen.

Bloedarmoede

Vrouwen lopen een groter risico op bloedarmoede dan mannen door hun maandelijkse menstruatie. Ook intensieve sportbeoefening kan bloedarmoede in de hand werken. Voeding is belangrijk om bloedarmoede te voorkomen. Zeker voor vrouwelijke vegetariërs een bijzonder punt van aandacht. 

Female athlete triad

De female athlete triad is de benaming van een combinatie van drie gezondheidsproblemen die regelmatig voorkomen bij vrouwelijke sporters: eetstoornissen, menstruatiestoornissen en osteoporose. De samenhang tussen deze aandoeningen is groot. Komen de drie aandoeningen samen voor dan vergroot dat het risico op andere blessures en aandoeningen exponentieel.

Adviezen
1. Vrouwen kunnen het risico op schouder-, rug- en polsklachten verkleinen door een krachtprogramma met nadruk op het bovenlichaam, de rompstabiliteit en de spieren die de schouder en het schouderblad stabiliseren.
2. Gezonde, goed getrainde vrouwen die zwanger zijn, kunnen gewoon blijven sporten, mits ze ervoor zorgen dat hun lichaamstemperatuur niet boven de 38°C komt en ze voldoende en tijdig eten en drinken. Signalen om toch met stoppen te sporten zijn: pijn, contracties van de baarmoeder (harde buiken), vaginaal bloedverlies, verlies van vruchtwater, duizeligheid, kortademigheid, hartkloppingen, misselijkheid, braken, prikkelingen en gezichtsveldverlies.