Voeding en energie

Voor iedereen – en zeker voor sporters – is energielevering een zeer belangrijke functie van voeding. Want energie gebruik je de hele dag. Natuurlijk als je tennist, maar zelfs ook als je slaapt.

Hoeveel energie gebruik je dan? Dat is afhankelijk van een groot aantal factoren. Hoe actiever je bent, hoe meer je gebruikt. Maar ook: hoe ouder je bent, hoe minder. En mannen gebruiken gemiddeld weer meer dan vrouwen.

Energiegebruik tijdens het tennissen

Hoeveel energie gebruik je tijdens het tennissen? Als richtlijn geldt dat je tijdens het tennissen per uur per kilogram lichaamsgewicht ongeveer 7,5 kcal gebruikt. Weeg je bijvoorbeeld 70 kilo en tennis je twee uur, dan gebruik je dus 1050 kcal (7,5 x 70 x 2). Natuurlijk is je werkelijke energiegebruik ook sterk afhankelijk van je sportintensiteit. 

Waaruit haal je energie?

De belangrijkste energieleverende voedingsstoffen zijn koolhydraten en vetten, maar ook eiwitten en alcohol leveren energie. Vetten leveren weliswaar de meeste energie per gram (9 kcal), maar uit koolhydraten (4 kcal/gram) kan het lichaam veel sneller energie vrijmaken. 

Koolhydraten

Koolhydraten: de belangrijkste brandstof voor het lichaam. Ze zitten in zoete (suikerrijke) producten en niet-zoete (zetmeelrijke) producten. Suikerrijke producten bevatten meestal weinig andere waardevolle voedingsstoffen, zoals vitamines. Iets om rekening mee te houden. Besef dat zoete producten soms juist wel geschikt zijn als je snel energie nodig hebt. Zetmeelrijke koolhydraatleveranciers zijn bijvoorbeeld brood, pasta, rijst, aardappelen en peulvruchten.

Aanbevolen inname
55-60 energieprocent

Vetten

Vetten hebben een slechte naam, maar zonder vetten kunnen we niet. Ze zijn een belangrijke bron van energie. Bovendien komen sommige vitamines alleen voor in voedingsmiddelen waarin vet zit. Ten slotte bestaan er vetsoorten die het lichaam niet zelf kan maken en die we uit de voeding moeten halen. Toch is het devies: wees matig met vet! De meeste mensen eten te vet. Vooral verzadigde vetten (zoals in kaas, worst, roomboter en koekjes) zijn slecht.

Aanbevolen inname
25-30 energieprocent

Tips

1. Kies vaker voor minder vette productvarianten (magere melk, mager vlees enzovoort).
2. Kies vaker voor koolhydraatrijke in plaats van vetrijke producten.