Voeding tijdens toernooien

Als je meerdere wedstrijden op een dag tennist of meerdere wedstrijddagen achter elkaar hebt, zijn er enkele speciale aandachtspunten. 

Eendaagse toernooien

Tennis je meer wedstrijden op een dag, vul dan tussendoor snel en efficiënt je vocht en energie weer aan. Algemeen geldt dat bij hoge temperaturen en een groot zweetverlies vocht belangrijker is dan koolhydraten. Als je lang hebt getennist en het niet zo warm is, worden koolhydraten relatief belangrijker.

Adviezen
1. Begin na een wedstrijd meteen met drinken.
2. Als er minder dan een uur zit tussen twee wedstrijden neem dan een vloeibare herstelhap, zoals een magere milkshake, een fruitsmoothie (op yoghurtbasis) of een sporthersteldrank.
3. Heb je wat meer tijd tussen wedstrijden (1-2 uur) neem dan ook een energierijk tussendoortje.
4. Zit er tussen twee wedstrijden 2 tot 3 uur, neem dan een volledige herstelmaaltijd meteen na de eerste wedstrijd (zie hier voor het voorbeeldmenu van de eerste maaltijd na het tennissen).
5. Verder volg je de richtlijnen die gelden voor de uren voor een wedstrijd. 

Meerdaagse toernooien

Bij meerdaagse toernooien kunnen de hersteldagen overlappen met de voorbereidingsdagen. Volg dan onderstaande adviezen.

Adviezen
1. Volg op de niet-wedstrijddagen de adviezen voor de voorbereidingsdagen, maar leg wat meer nadruk op eiwitten.
2. Neem als tussendoortje liefst eiwitrijke producten (zoals magere zuivelproducten of maak een keuze uit onderstaande lijst met ‘tussendoortjes voor een snel herstel’).
3. Vervang het zoete beleg op brood deels door hartig beleg (bijvoorbeeld magere vleeswaren of hüttenkäse).

Tussendoortjes voor een snel herstel

1. Magere milkshake.
2. Fruitsmoothie (op yoghurtbasis).
3. Sporthersteldrank (bevat zowel koolhydraten als eiwitten).
4. Magere melk en een mueslireep.
5. Magere melk en een boterham met jam.
6. Een boterham met mager, hartig beleg en een stuk fruit.
7. Een sportreep en sportdrank (met eiwitten).
8. Een grote kom magere melk met muesli (en fruit).
9. Een grote kom magere vruchtenyoghurt of vruchtenkwark.